onsdag 26 december 2012

Isbrytare

Har under senare delen av sommaren och hösten gått och längtat efter ismetet. Det brukar vanligen bli flera pass i veckan och allt måste planeras och anpassas efter fisket. Jag tycker det är så himla roligt att se fädrarna doppa eller hur en vippa fullkomligt exploderar i ett brutalt hugg. Det finaste är då det endast finns lite snö på en stenhård kärnis.

I år så kom det en meter snö på vad som kändes som en knapptryckning och isarna är antingen riktigt dåliga eller svåra att fiska på, något som har påverkat antalet fisketurer brutalt. Jag tror jag vart ut fem gånger totalt och fisket har vart relativt trögt. Jag har nästan känt att det inte vart någon ide och att det är bättre att stanna hemma och binda flugor. Isarna är kass och man måste vara bodybuilder för att orka pulsa ut på dem.

Imorse var det iaf dags att ge det ett försök igen. Jag och Håkan mötte upp Micke Westberg, som jag har fiskat många pass med förr och som håller ungefär samma teorier som mig och vi har alltid roligt. Han tog med oss på ett ställe han pratat om nu i några år och det kändes som alltid hett med ett nytt ställe. Första fällningen sprang Håkan på men fisken spottade. Andra var Mickes, en gädda på nått kg. Jag sprang på tredje och tyckte det var skönt att det fällde relativt nära då det var snöigt och slaskigt. Gör ett rejält mothugg och känner först ingen större tyngd och meddelar grabbarna att det nog är en snipa. Plötsligt gör den en helomvändning och gör några rusningar och upp kommer en välmatad gädda på 92 cm. Jag tänkte väga den men plötsligt springer Håkan på fäll och min uppmärksamhet gick istället till honom som får upp en madame på 8.6 kg med världens störasta huvud. Bild kommer på facebook senare då Micke har den i sin telefon.

Jag springer på ytterligare ett fäll och det sprutar lina och i mothugget ser det nästan ut som jag håller på att åka ned i hålet. Jag trodde verkligen att det var ett monster! Finns på film om M lägger ut den! Upp kommer en till fin gädda på 94cm. Totalt hade vi 8 fällningar, 6 gäddor och tre av dessa över 5 kg. Helt klart godkänt!

Jag måste bara passa på att uppmärksamma om de bästa vinterfiskehandskar jag någonsin provat. Bft har kommit ut med ett par fodrade i neopren. De är 100% vattentäta och jag körde bara ner näven i mörthinken, tog en mört och satte på den på kroken, utan att ta av handskarna då de även är supersmidiga. Vattentäta, smidiga och varma. Helt suvveräna!


Kramar J

Inga kommentarer: